Przejdź do głównej zawartości

Kotlety z botwinki

Jako, że jest sezon na botwinkę, zmodyfikowałam trochę popularny przepis na kotlety z buraków i kaszy jaglanej.

Składniki:
👌1/2 pęczka botwinki z buraczkami
👌1/3 szklanki kaszy jaglanej
👌 2 garście nasion słonecznika

👌 2 duże ząbki czosnku 
👌 2 łyżki oleju
👌1 cebula
👌1-2 łyżki mąki pszennej (można pominąć)
👌 przyprawy: sól, pieprz, mielona kolendra, majeranek


Wykonanie:

1. Kaszę ugotowałam w podwójnej ilości wody. Botwinkę poszatkowałam, a buraczki starłam na tarce. Cebulę pokroiłam w drobną kostkę i zeszkliłam na patelni na oleju. 

2.  W misce połączyłam botwinkę, kaszę i cebulkę, dodałam przyprawy, posiekany czosnek i słonecznik. Wymieszałam. Dodałam też trochę mąki pszennej, żeby się lepiej lepiło, ale można ją pominąć.

3. Ulepiłam kuleczki i rozłożyłam na blaszce na papierze do pieczenia. Po czym wstawiłam do rozgrzanego do temperatury 180 stopni piekarnika (z termoobiegiem) na 40 minut.

4
Kotleciki nie wyszły tłuste, można więc je jeść np. z wegańskim sosem majonezowo-czosnkowym, jako danie obiadowe lub przekąskę.



Burak ćwikłowy, czyli botwinka, jest większą bombą witaminową niż korzeniowy. Zawiera zwłaszcza dużo witamin C i A oraz żelaza i wapnia. Niestety, buraczki, jak to buraki, po ugotowaniu czy upieczeniu mają dość wysoki indeks glikemiczny (IC 64), dlatego im więcej liści, tym lepiej.












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Makaron ryżowy z groszkiem

Makaron ryżowy jest trochę droższy od pszenicznego, ale warto zainwestować, zwłaszcza, jeśli nie służy nam gluten. Gotuje się bardzo szybko, wystarczy go zalać gorącym bulionem i poczekać kilka minut, aż zmięknie. Natomiast mleko kokosowe można dostać coraz taniej w każdym supermarkecie. Składniki : 👌 garść makaronu ryżowego wstążki 👌 1/2 puszki zielonego groszku 👌 1/3 paczki tofu wędzonego 👌 50 ml mleka kokosowego 👌 łyżka oliwy z oliwek 👌 przyprawy: sól, pieprz, chili, imbir Wykonanie: 1. Na patelni rozgrzałam oliwę i wrzuciłam pokrojone w kostkę tofu, dodałam szczyptę soli. Podsmażyłam je na małym ogniu, aż się lekko zarumieniło na brzegach. 2.   Dodałam makaron, zalałam szklanką wody i przykryłam pokrywką na 2 min. 3. Gdy makaron zmiękł i woda zaczęła się gotować, dodałam przyprawy. Gotowałam na większym ogniu, cały czas mieszając drewniana łyżką i czekałam, aż woda wyparuje. 4 . Następnie dodałam groszek i mleko kokosowe. Mieszałam chwilę jeszcze, czekając, a

Risotto, leczo i mleko kokosowe w jednym

Dorota Masłowska pisała w "Między nami dobrze jest", ze polskie danie z resztek nazywa się leczo, a że leczo najlepiej smakuje z ryżem, wyszło mi risotto. Użyłam ryżu jaśminowego, bo taki akurat miałam. Jest on delikatny i często stoswany do deserów, ale też nie najtańszy. Można użyć zwykłego (najlepiej basmati) lub specjalnego do risotto (arborio), jednak to już wersja na bogato . Składniki : 👌 1 cebula 👌 1/2 cukinii 👌 1/2 czerwonej papryki 👌1/2 szklanki ryżu jaśminowego 👌1 łyżka koncentratu pomidorowego lub 2 keczupu 👌1/4 tofu naturalnego 👌30 ml mleka kokosowego 👌 łyżka  oleju 👌 przyprawy:  sól, pieprz, wędzone chili, papryka słodka Wykonanie: 1.   Na patelni rozgrzałam olej, wrzuciłam pokrojoną w paski cebulę. Gdy się zeszkliła, dodałam pokrojoną podobnie paprykę. Dusiłam na małym ogniu pod przykryciem ok. 5 min.  2.    Następnie dodałam cukinię i przyprawy. Poddusiłam pod przykryciem, co jakiś czas mieszając, gdy cały sok wyparował, podlałam szklanką

Potrawka z boczniaków

To ulubione danie mojej rodziny. Jest na wszystkich świętach (czy to Wigilia czy Wielkanoc) i nazywamy je flakami z boczniaków, choć wcale nie smakuje (tak myślę) jak ta znana potrawa ze zwierzęcych wnętrzności. Można je podać jako gulasz z sosem lub odparować wodę i mieć gęstszą potrawkę. Zazwyczaj serwuję je z chlebem lub z kasza gryczaną. Składniki : 👌 1 tacka boczniaków 👌 1 duża cebula 👌 2 ząbki czosnku 👌 2 łyżki oleju 👌 przyprawy:  sól, pieprz, mielona kolendra (dużo) Wykonanie: 1.   Cebulę pokroiłam w piórka. Na patelni rozgrzałam olej i zeszkliłam ją. 2.    Boczniaki porwałam na drobne paski (to konieczne, bo np. pokrojone w kostkę nie smakują tak samo i dłużej są twarde) i dorzuciłam na patelnię. Posoliłam i przykryłam pokrywką, żeby woda odparowała. 3.    Dusiłam tak na małym gazie ponad pół godziny, co jakiś czas mieszając i dolewając wody, gdy wyparowała. Dodałam przyprawy oraz pokrojony w plasterki czosnek. Podusiłam jeszcze 10 min i podałam. Dobrym pomysłem jest dod