Przejdź do głównej zawartości

Sałatka z makaronem i sosem orzechowym

Masło orzechowe nadaje się nie tylko do deserów, zwłaszcza jeśli jest bez cukru. W połączeniu z tofu i chili smakuje obłędnie! Mieszanka tak wielu intensywnych smaków daje wrażenie wykwintnego wschodniego (?) dania. 

Składniki:
👌 1/2 tofu wędzonego
👌 1 ogórek
👌 1 porcja makaronu soba (może być spaghetti)

👌 2 małe papryczki chili
👌 2 łyżki masła orzechowego
👌1 łyżka oliwy z oliwek
👌1 łyżka soku z cytryny👌 przyprawy: sól (jeśli masło orzechowe jest niesolone), zatar (mieszanka z Bliskiego Wschodu, np. tymianek, prażony sezam, pieprz, kumin, oregano, majeranek)

Wykonanie:

1. Makaron ugotowałam al dente, po czym przelałam zimną wodą i zostawiłam do wystygnięcia. 

2.  Tofu i ogórki pokroiłam w niezbyt małe kostki, papryczkę zaś bardzo drobno.


3. Masło orzechowe wymieszałam z oliwą i sokiem z cytryny.

4
Na talerzu ułożyłam makaron, na nim tofu, ogórki i papryczki. Polałam sosem orzechowym i posypałam zatarem.

5. Niebo w gębie!


To nie jest danie dla osób uczulonych na orzeszki ziemne, chyba że ma się masło z nerkowców lub laskowych (pełen wypas!). Myślę, że z powodzeniem masło orzechowe można zastąpić sosem tahini. Smak będzie inny, ale tez pyszny.
Osobiście uwielbiam japoński makaron soba, ma on w składzie mąkę gryczaną, ale pszenną też, więc choć ma niezbyt wysoki indeks glikemiczny (IG 45) nie polecam go przy uczuleniu na gluten, zamiast niego można wybrać dowolny makaron strączkowy (z cieciorki, soczewicy, groszku) lub po prostu kasze gryczaną.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Makaron ryżowy z groszkiem

Makaron ryżowy jest trochę droższy od pszenicznego, ale warto zainwestować, zwłaszcza, jeśli nie służy nam gluten. Gotuje się bardzo szybko, wystarczy go zalać gorącym bulionem i poczekać kilka minut, aż zmięknie. Natomiast mleko kokosowe można dostać coraz taniej w każdym supermarkecie. Składniki : 👌 garść makaronu ryżowego wstążki 👌 1/2 puszki zielonego groszku 👌 1/3 paczki tofu wędzonego 👌 50 ml mleka kokosowego 👌 łyżka oliwy z oliwek 👌 przyprawy: sól, pieprz, chili, imbir Wykonanie: 1. Na patelni rozgrzałam oliwę i wrzuciłam pokrojone w kostkę tofu, dodałam szczyptę soli. Podsmażyłam je na małym ogniu, aż się lekko zarumieniło na brzegach. 2.   Dodałam makaron, zalałam szklanką wody i przykryłam pokrywką na 2 min. 3. Gdy makaron zmiękł i woda zaczęła się gotować, dodałam przyprawy. Gotowałam na większym ogniu, cały czas mieszając drewniana łyżką i czekałam, aż woda wyparuje. 4 . Następnie dodałam groszek i mleko kokosowe. Mieszałam chwilę jeszcze, czekając, a

Potrawka z boczniaków

To ulubione danie mojej rodziny. Jest na wszystkich świętach (czy to Wigilia czy Wielkanoc) i nazywamy je flakami z boczniaków, choć wcale nie smakuje (tak myślę) jak ta znana potrawa ze zwierzęcych wnętrzności. Można je podać jako gulasz z sosem lub odparować wodę i mieć gęstszą potrawkę. Zazwyczaj serwuję je z chlebem lub z kasza gryczaną. Składniki : 👌 1 tacka boczniaków 👌 1 duża cebula 👌 2 ząbki czosnku 👌 2 łyżki oleju 👌 przyprawy:  sól, pieprz, mielona kolendra (dużo) Wykonanie: 1.   Cebulę pokroiłam w piórka. Na patelni rozgrzałam olej i zeszkliłam ją. 2.    Boczniaki porwałam na drobne paski (to konieczne, bo np. pokrojone w kostkę nie smakują tak samo i dłużej są twarde) i dorzuciłam na patelnię. Posoliłam i przykryłam pokrywką, żeby woda odparowała. 3.    Dusiłam tak na małym gazie ponad pół godziny, co jakiś czas mieszając i dolewając wody, gdy wyparowała. Dodałam przyprawy oraz pokrojony w plasterki czosnek. Podusiłam jeszcze 10 min i podałam. Dobrym pomysłem jest dod

Czarna soczewica z marchewką i cukinią

Kiedy mój ojciec pierwszy raz zjadł soczewicę, powiedział: "Rozumiem tego Ezawa" (dla niewtajemniczonych: w Biblii Ezaw sprzedał Jakubowi pierworództwo za miskę soczewicy). Soczewica należy do roślin strączkowych, jest nie tylko pyszna, ale też bardzo wartościowa, zawiera oprócz witamin mnóstwo błonnika i białka. Składniki : 👌 1/2 szklanki czarnej soczewicy 👌 1  marchewka 👌 1/4 cukinii 👌 1 ząbek czosnku 👌 2 łyżki   oleju 👌 2 łyżki koncentratu pomidorowego 👌 przyprawy:  sól, pieprz, mielona kolendra, cząber, curry 👌 zielenina do przybrania Wykonanie: 1.   Czarnej soczewicy nie trzeba moczyć (choć można). Ja przepłukałam ją ciepłą wodą. Po czym ugotowałam (ok. 25 min) w podwójnej ilości wody z solą, kolendrą i cząbrem. Po czym zdjęłam z gazu, nie odlewając wody, która została. 2.    Na patelni rozgrzałam olej i zeszkliłam pokrojoną w kostkę cebulę. Marchew i cukinię pokroiłam w cienkie plastry za pomocą obieraka do warzyw. Czosnek posiekałam. Dorzuciłam n